Malaysia - Singapore - Indonesia - Brunei
for film & entertainment industry


Jumaat, 9 Januari 2009

'i NOT agree to attend this... ' said Yasmin Ahmad.

Pengarah Profilik, Yasmin Ahmad telah menarik balik tayangan dan diskusi filem 'Muallaf' yang dijadualkan akan ditayangkan secara ekslusif pada Sabtu ini, bertempat di UPM, Serdang sempena Festival Filem & Video Pelajar ke-6, atas dasar tidak mahu Muallaf di provokasikan demi kepentingan pihak tertentu. Turut tersenarai pada diskusi tersebut yang kini di batalkan ialah panel, Faizal Tehrani, seorang novelist dan pengkritik filem dari sudut agama yang memperlihatkan kesemua filem arahan Yasmin Ahmad dari kaca mata Faizal Tehrani sebagai sebuah filem tiada moral, namun bagi saya tindakan Yasmin Ahmad membatalkan kedatangannya ke diskusi tersebut adalah wajar kerana jika ia dibawa ke diskusi tersebut, tentunya pertelingkahan pendapat akan berlaku, kerana Faizal seorang yang agak emosional dalam memperdebatkan sesuatu, dan melihat ke semua filem dari sudut negatif, tanpa ada unsur positif. Justeru, saya masih menantikan kedatangan Muallaf di pawagam. Apakah ia layak ditayangkan di saat ketidak puasan hati sesetengah pihak?. Di harapkan agar LPF tidak akan memotong adegan-adegan yang terpenting dalam filem ini... Good the best of the year, my storyteller, Yasmin Ahmad!! love...!!!

Petikan e-mail Yasmin Ahmad kepada filemkita


salaam,

not only did i NOT agree to attend this, i also told our producer NOT to lend them the film.

i've been to enough of these things to know that they're just cinematic bullfighting,
disguised as intellectual discussions.

people call each other names, attack one another for everyone to see, everyone tries to be
"holier" than the next person. well, they can sell their "holiness" without me, cos i've got
better things to do, like water the plants on my balcony.

i've not been to ONE such session where i went away thinking, "yeah, we learnt something
new and useful about filmmaking today." mostly, people walk away saying, "ee, best nyer,
dia tu kena hentam dengan si dia tu, lepas tu si dia tu pulak kena hentam dengan lecturer
aku."

it's nothing more than a circus, and the clowns are not even funny.


p/s: saya amat meminati semua karya kak min dari permulaan sepet dan rabun.. dari panggung wayang sampai ke DVD saya koleksikannya.. Apa kata cadangan saya, Yasmin Ahmad hasilkan kesemua filem yang dihasilkan dalam bentuk DVD BOX 'Yasmin Ahmad Collections'.. confirm laris... coz kak yasmin ramai pengikutnya..

4 comments :

salaam, amy.

my dear, i did not "tarik balik" the film. they did not even ask me about it before making the announcement.

tq yasmin..

i tak kisah kalau muallaf diperdebatkan dari segi metafora dan intelektual pemikiran khalayak. Jikalau diorang nak buat diskusi sekadar mencari kontroversi, tak payahlah kan.... tu la ajami cakap arie tue dia dah tgk muallaf kat leo burnett.. tak ajak pun.. jgn lupa ek, preview untuk media nanti. rasa2nye bile kuar pawagam kak min?.

take care...

we're def waiting for a Orked box set!

yeahhh!!!! i love yasmin ahmad! it is all about provocation.
keputusan yg yasmin buat tidak membenarkan tayangan itu adalah tindakkan yg bijak! hehehe
emo lak aku!