Malaysia - Singapore - Indonesia - Brunei
for film & entertainment industry


Isnin, 7 Januari 2013

ROKIAH WANDA vs YUNA

Bila sebut aja nama Rokiah Wanda, barangkali ada yang akan terpinga-pinga, buat-buat tido atau memang tak tau.. atau hanya mereka tahu lagu GangNam Style.. yang ku rasakan macam sebuah lagu tamil - yang di 'rapkan'.. hehhe.

Kalau dibilang nama Seniman Agung P.Ramlee, barulah mereka tahu. Tapi, untuk entry hari ini aku tak nak bercakap mengenai seniman agung tue, tapi mengenai lagu klasik yang dinyanyikan penyanyi popular era 40-an, iaitu Rokiah Wanda. Nama 'Rokiah Wanda' kini disebut kembali menerusi lagu 'Bulan Di Tutup Awan', yang kononnya menjadi inspirasi penyanyi YUNA dalam menghasilkan lagu 'Terukir Di Bintang', antara lagu terbaik di Malam Anugerah Juara Lagu (AJL27) yang dianjurkan Stesen TV3 Malaysia. Pelbagai kontroversi lagu tersebut, di mana Yuna pada mulanya memilih Uji Rashid menyanyikan lagu tersebut di Malam AJL27, sehingga diputuskan Aizat untuk menyanyikan lagu tersebut. Pasti!.

Siapapun yang menyanyikan lagu tersebut, apa yang penting ialah 'komitmen'. Tahniah buat pemenang.. moga untuk tahun 2014, hasilkan karya yang terbaik untuk generasi seterusnya. Kepada anda yang tak suka dengar lagu klasik.. ada aku kisah?. Tak suka pergi blog lain.. hahha. Oh ya, sebelum aku tutup noktah hari ini, apa kata jom kita bandingkan antara YUNA dan ROKIAH WANDA dalam menyanyikan lagu klasik 'Bulan Ditutup Awan'. Jika anda pernah menyanyikannya, dimohon kongsi disini..

'Bulan Ditutup Awan', by Rokiah Wanda

'Bulan Ditutup Awan' by Yuna