Malaysia - Singapore - Indonesia - Brunei
for film & entertainment industry


MANIFESTASITI2020 PENGALAMAN MUZIK LUAR BIASA SITI NURHALIZA. PRE ORDER SEKARANG!

Album Solo Studio ke 18, penyanyi kesayangan ramai, Dato' Sri Siti Nurhaliza akan dilancarkan di seluruh platform muzik bermula 3 Julai 2020. Kepada anda yang tidak sabar untuk memiliki album tersebut dalam bentuk CD, boleh membuat tempahan segera sebelum kehabisan stok!.

LAYAR SINEMA:NORMA BAHARU TAYANGAN FILEM TEMPATAN

Astro senantiasa memberikan pelbagai cara terbaik untuk menonton filem kepada pelanggan apabila membawa filem-filem terus ke rumah melalui saluran Astro First. Langkah ini telah membuka ruang buat penerbit di luar sana untuk membawa filem mereka ditayangkan buat pertama kali terus ke pawagam rumah penonton.

DI SEBALIK CERITA KONTROVERSI COMOLOT

Penghasilkan 'comolot' adalah kerana saya cukup mengkagumi karya Osman Ali menerusi filem eksperimental 'Bukak Api'. - AMY IKRAM

DIINSPIRASIKAN DARIPADA KISAH BENAR, TOWN MALL FILEM SULUNG DATUK SERI EIZLAN YUSOF

TOWN MALL filem seram Eizlan Yusof yang bakal membuatkan penonton meremang di Astro First. Filem terbitan Enuja Production kerjasama Astro Shaw itu merupakah karya yang diinspirasikan daripada kisah benar.

NABIL AQIL BERAKSI 'PANAS'?

Nak tahu apa yang panas minggu ini?. Nah kami sajikan 5 video terhangat minggu ini.

adcash

Pre-Order Now! Click Here!

Pre-Order Now! Click Here!
Tempahan untuk album terbaharu Dato' Sri Siti Nurhaliza #ManifestaSiti2020 sudah dibuka!. Klik untuk tempahan!

Sabtu, 21 September 2013

KERONCHONG SERIBU SATU MALAM - 21 SEPT 2013 TONIGHT S'PORE


Maya Gallery presents
Keronchong Seribu Satu MalamSaturday, September 21, 2013
8.30 – 10pm
Malay Heritage Centre
Admission: Free

 Keronchong is one of the most popular folk music from the Malay world and shared by Singapore, Malaysia and Indonesia. 

Featuring a tapestry of talents from these countries – Wandly Yazid Orkestra (Singapore & West Sumatra), Orkes Keronchong Putrajaya (Malaysia) and Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) - the concert is a musical journey tracing the development of Keronchong to the peak of its popularity in the 60’s and recent revival. The orchestra will also perform classic Malay songs from the 1960’s including several evergreen songs composed by the late Wandly Yazid.


Produced by Jeffrey Wandly (Maya Gallery), with music direction by Azmy Hassan (Singapore) and choreography by Hardie Pusako (West Sumatra), the performance will also feature singing legend, Julie Sudiro.

This concert is in conjunction with the Malay CultureFest 2013, organised by the Malay Heritage Centre (National Heritage Board).

Join us for an enthralling evening!

The orchestra will also be roving around Kampong Glam on Sunday, September 22 at 2pm and 5pm.

Isnin, 9 September 2013

ANTARA COUPLE SEAT DAN INDUSTRI FILEM TEMPATAN..


Apa yang korang akan fikirkan sekiranya  pasangan lelaki dan perempuan duduk dalam satu seat di sebuah pawagam yang menayangkan sesebuah filem?. Bagaimana pula sekiranya pasangan itu sama jenis tidak kira lelaki - lelaki,  perempuan-perempuan. Mesti korang akan cakap 'euw!.. GAY!'.. Apa pun tanggapan korang, yang penting mereka seperti anda 'ingin menonton filem', tetapi dalam situasi yang cukup berbeza. Pasangan yang membeli 'seat gabungan' atau 'couple seat', antara mereka yang boleh di kategorikan sebagai 'pasangan sensasi', 'suami isteri', 'pasangan kontroversi' atau 'anak ikan' dan sebagainya. Cuba kita lihat apa yang 'golongan' ini lakukan ketika sesebuah filem mula ditayangkan di pawagam, dengan 'lampu' sedikit samar bagi memberi laluan kepada 'pembukaan' sesebuah karya yang diterjemahkan ke layar besar. 

Menonton filem dalam cahaya samar tidak ada salahnya. Cuma jika kita 'berniat melakukan maksiat' dalam pawagam boleh dikira berdosa besar. Tetapi sekiranya kita berniat sekadar 'mahu menonton filem', adakah ia boleh dilabelkan satu 'kesalahan jugak'?, memandangkan Kerajaan Negeri Kelantan langsung tidak membenarkan 'pawagam' dibina di negeri mereka. Mungkin ini satu alasan kenapa 'Astro First' wujud lalu menayangkan filem-filem yang berputar di pawagam terus ke peti televisyen anda!. Saya percaya, kita boleh duduk berbincang dengan pihak Kerajaan Negeri Kelantan yang dipimpin oleh PAS bagi membawa masuk filem ke sana sekaligus membina 'pawagam' di Kelantan!. Jangan mengatakan 'mereka' parti atau kerajaan yang tidak 'maju'!.

Saban minggu, hari dan bulan, kita boleh menyaksikan 'kebanjiran' filem-filem luar di pawagam tempatan. Kuasa tontonan di pawagam terletak di tangan pembeli, yakni 'penonton di pawagam'. Apabila sesebuah filem tidak 'laku' di pawagam, tetapi kadang ketika filem itu 'laris' di Astro First. Ini juga satu masalah yang acapkali membelenggu penerbit dan karyawan filem tempatan. Ingat, rezeki kita ditangan tuhan.. Usah menyalahkan mana-mana pihak sekiranya 'penonton' tidak mahu 'menonton karya kita'. Mungkin kita boleh fikirkan strategi bagaimana mahu menarik penonton ke pawagam, walaupun kita sudah ada Astro First, Internet, Torrent, Youtube, Astro dan sebagainya. 


Dalam kehausan industri filem kita yang saban ketika banyak kontroversi melanda. Namun harus kita ingatkan diri kita bahawa 'apa yang berlaku' itu bukan sekadar 'biasa' tetapi satu petanda bahawa kita kembali 'tenat dan kritikal'. Apabila filem tempatan berputar di pawagam tatkala waktu maghrib (ketika itu ramai mengambil wuduk untuk menunaikan solat maghrib).. Di manakah anda ketika itu?. Adakah berpeleseran di shopping complex atau pawagam bagi menunggu 'turn' tayangan sesebuah filem?. Jika waktu zaman aku sekolah dulu, jika lambat pulang ke rumah, pasti mak ayah aku akan bising. Kerana kata mereka 'waktu maghrib' banyak syaitan dan iblis berpeleseran. Tetapi jika panggung wayang penuh waktu maghrib ketika itu,  Adakah semua itu boleh dilabelkan 'syaitan cinema?'. Kalau tak mahu solat sekalipun, hormatilah waktu maghrib kerana waktu itu dalam kalendar islam, masuknya hari baru. Mana tahu anda di 'matikan' ketika itu dan tidak boleh lagi bernafas untuk hari-hari yang akan datang.

Berbalik pada persoalan 'couple seat' di pawagam, bagi saya. Itu hak anda. Tetapi bagi saya, kenapa 'perlu ada couple seat', sekiranya yang membeli seat itu bukan muhrim dan belum disatukan secara halal?. Kita tidak boleh melarang sesiapa jua untuk duduk di seat itu, namun beringatlah bahawa 'bersedia sebelum dipersoalkan'.. kerana apa jua yang kita lakukan di dunia ini akan diperhitungkan di akhirat kelak. Saya tidak sesangat alim, tetapi sekadar beringat sesama manusia dan sesama muslim.

Tepuk dada Tanya Selera.
Wallahuallam.

Isnin, 2 September 2013

DATUK ANDRE GOH MEMPERJUANGKAN SENI MELAYU ASLI


SEJAK empat dekad lalu, penyanyi asli veteran Datuk Andre Goh tidak pernah jemu memperjuangkan keistimewaan khazanah seni Melayu asli kepada pelbagai lapisan masyarakat. Bahkan seniman itu tidak mengenal erti lelah dalam usaha untuk mempromosikan seni Melayu kepada bangsa asing yang berada di luar negara. Biarpun mengetahui bakal mendapat sambutan yang dingin kerana perjuangannya membabitkan budaya lama dan dianggap ketinggalan zaman, dia tidak pernah patah semangat. Baginya perjuangan untuk meletakkan identiti negara tercinta di puncak tertinggi itu juga tidak akan terhenti meskipun mendapat respons yang dingin. Tambahan pula pada waktu golongan muda cenderung ke arah menyanjungi budaya seni masyarakat Barat mahu pun negara Timur termasuk Korea Selatan. Agak mendukacitakan apabila kebanyakan orang muda kita hari ini tak berminat nak dengar lagu-lagu Melayu klasik sebab bukan trend. Mereka lebih cenderung kepada muzik rock dan pop.

“Tapi sampai bila perkara itu berlarutan apabila tiada pihak bertanggungjawab yang sudi membendung masalah itu. Sebab saya tak nampak sebarang acara khusus secara serius untuk menyemarakkan irama Melayu asli pada hari ini.
“Paling membimbangkan kalau irama asli Melayu itu semakin jauh ketinggalan. Orang muda kita dah tak nak dengar lagu Melayu dan kalau kedengaran pun dah macam janggal.
“Walhal irama asli Melayu itu adalah jati diri dan wajar dibanggakan oleh semua rakyat Malaysia," katanya dalam sidang akhbar pengumuman Festival Seni Dewan Filharmonik Petronas (DFP), Isnin lalu.

DFP dan Orkestra Filharmonik Malaysia memberi pengiktirafan kepada Andre Goh untuk membuka tirai festival dengan persembahan bertemakan Malam Melayu Klasik pada 16 September ini. Bermula pukul 8.30 malam, penyanyi yang merakamkan tujuh buah album itu bakal mendendangkan lagu popularnya seperti Dikirim Jangan Dipesan Jangan, Masih Di Perbatasan dan Semalam di Pulau Pinang. Sementara penyanyi kelahiran program realiti Akademi Fantasia Keempat (AF4), Haziq turut dijemput untuk membuat persembahan bersama Andre Goh pada malam itu.



Buka mata semua - Rosnan
photo credit to : Harry Jalil FB

DALAM perkembangan berkaitan, Rosnan Abdul Rahman membayangkan teater tradisional Makyung bakal dilupakan jika tiada kumpulan pelapis muda yang profesional dan mempunyai pendapatan tetap pada hari ini. Oleh itu sebagai salah satu cara untuk memperkenalkan keistimewaan Makyung, Rosnan mempunyai misi tersendiri apabila bakal membuat persembahan di DFP pada 20 September ini. Rosnan akan menggunakan kesempatan itu untuk membuka mata banyak pihak tentang kehebatan Makyung setanding dengan pementasan teater komersial sedia ada. Peluang untuk beraksi buat kali pertama di DFP akan dimanfaat sepenuhnya oleh saya dan ahli kumpulan Makyung Kijang Emas Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Kelantan.
Persembahan kumpulan ini berlandaskan naskah Makyung tersohor berjudul Makyung Raja Besar Negeri Ho Gading yang mempunyai pengajaran tersendiri," katanya.
Festival Seni DFP turut mempersembahkan malam Spektrum pada 18 September, MPO Rocks (21 September) dan All That Jazz (22 September) selain pelbagai aktiviti menarik di perkarangan lobi DFP.


Untuk tempatan tiket boleh hubungi kaunter di talian 03-20517007 atau layari laman sesawang www.mpo.com.my

p/s: Artikel terpilih dari Utusan Malaysia, 1 September 2013, tulisan Amirah Amaly Shafaat.

Kami memilih artikel ini untuk dimuatkan dalam blog ini adalah bertepatan dengan komitment kami terhadap seni filem, muzik dan yang berkaitan seumpamanya yang dirasakan menarik, tanpa tujuan lain. Jika anda mahukan artikel anda dimuatkan dalam blog ini, mohon hubungi Admin blog ini di amyikram09@gmail.com - dengan memberikan kod tajuk MY BLOG. 

Ahad, 1 September 2013

KHAZANAH SENI & ESTETIKA DALAM ANGIN MENDERU

Tajuk Asal : Estetika & Khazanah Seni
Dipetik dari : Kosmo Edisi 25 Ogos 2013




MEMBESAR melihat, merasa dan menikmati karya seni dari jiwa yang besar menyatukan Datuk M. Nasir, S. Amin Shahab dan Hasnul Rahmat ke dalam sebuah filem dokumentari muzik berjudul Angin Menderu.
Mereka menyanyi riang dengan penuh harmoni dalam lunak bayu petang berlatarkan sebuah rumah tinggal di Parit Jambi, Johor tidak lama dahulu. Ketiga-tiga mereka bersiul dan berbicara tentang Melayu, akar budaya serta bangsa termasuk menyentuh tentang khazanah yang membawa mereka ke satu fasa yang sungguh indah jika dilukis dengan penuh estetika.
Wacana itu bersambung-sambung dalam tiga nada yang berbeza. Setiap seorang sama ada M. Nasir, Hasnul ataupun S. Amin Shabab, mereka adalah antara pengkarya yang bekerja dari jiwa dan raga untuk sebuah penghasilan yang bermakna jujur. Kepuasan mereka adalah dengan menikmati apa yang terhasil, berkongsi rasa bersama khalayak. Selebihnya, biar karya itu yang bergerak, membesar ataupun statik berdasarkan pemahaman umum.
Tiba masanya, buruk atau baik, setiap karya sama ada filem, drama, lagu, lirik mahupun lukisan, semuanya pasti tersemat kekal menjadi khazanah warisan untuk generasi akan datang.
"Dalam tamadun-tamadun hebat di Eropah, contohnya seni tampak serta hasil kerja tangan, itu yang mempengaruhi kehidupan mereka. Dalam bab seni muzik juga begitu. Seni muzik juga satu pergerakan kepada bangsa mereka. Kita sedang ke arah itu dan sudah tentu, seni yang dihasilkan akan menjadi khazanah. Ada yang tanpa sedar ia akan menjadi khazanah sebab apa sahaja yang dihasilkan, selagi ia dipelihara, bagus atau tidak bagus, itu perdebatan pada kemudian hari," lentur M. Nasir sampai menyifatkan evolusi kesenian muzik tempatan sudah memiliki budaya sendiri.
"Memang muzik kita dipengaruhi muzik luar, kita juga telah pergi jauh daripada muzik rakyat, kita sudah ada filharmonik, tapi walaupun kita dipengaruhi muzik luar kita telah cipta muzik ikut cara tempatan. Muzik sudah jadi bisnes serius, dulu pemuzik bukan pekerja tapi sekarang sudah jadi kerjaya," katanya melihat kebangkitan muzik Malaysia paling agresif sekitar 1980-an dan 1990-an.
Bercakap tentang seni sebagai khazanah, Hasnul melihat kebanyakan kerja seni tidak akan lengkap jika proses terakhir penyimpanan atau kelestarian karya tidak sempurna.
"Ia termasuk juga dengan keprihatinan terhadap warisan khazanah yang hanya disimpan tapi kurang diberi analisis atau penulisan yang mengangkat sesuatu karya dengan sempurna. Di situlah, pentingnya institusi penyimpan arkib, kalau simpan tak dapat melihat tak ada ertinya juga. Kalau dulu banyak filem Melayu klasik yang hilang, ia termasuklah muzik, lukisan dan sebagainya. Masih ada khazanah seni yang hilang walaupun usaha mendokumentasi seni telah dilakukan sejak zaman sebelum ada komputer sehingga sekarang," pelakon yang sedang bergerak sebagai pengarah, Hasnul pula meluahkan pandangan.



Kepada pelukis, penulis lirik dan karyawan yang baru selesai penggambaran filem pertama arahannya, Rajawali: Aku Abang Long, S. Amin yang juga seorang pengumpul keris pula secara perlahan memberikan penyataan:
"Kita lebih kepada pemungut khazanah. Macam keris, keris asalnya dari Jawa tapi diterima sebagai hak orang Melayu. Lukisan pula, kita diajar melukis oleh British tak macam di Indonesia yang hidup mereka memang dalam kesenian walaupun dalam soal beragama. Kalau di Malaysia, bila berkarya lebih melangkaui batas pemikiran, kita akan dipanggil menghadap.
"Tapi, seni akan jadi khazanah yang berharga apabila pengkaryanya telah tiada atau ia dinilai sebagai sesuatu yang merakamkan makna. Macam lukisan saya yang diabadikan sebagai kulit empat buah album Kembara. Semua lukisan kulit album Kembara, Perjuangan, Generasiku dan Seniman Jalanan itu dibeli dan dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara."
Seni intelektual atau hiburan
Seperti kata M. Nasir, bagus atau tidak bagusnya sesebuah karya, sampai waktunya ia tetap dikira khazanah, persoalan tentang seni intelek dan seni sebagai hiburan akan terbangkit untuk dihuraikan.
Jelas Hasnul, dia secara peribadi merasa terhibur terhadap kedua-dua kategori seni sama ada yang diklasifikasi sebagai bersifat intelek ataupun hiburan. Cantuman kedua-dua seni itu wujud dalam segala aspek pengkaryaan yang bersifat ringan atau berat, panggung berkondisi wayang mahal atau yang berpijat.
"Berat ringan estetika sesebuah karya seni selalunya dinilai berdasarkan tahap ilmiah seseorang," jelas Hasnol.
S. Amin yang selalu tampil bersahaja tetapi mudah dikenali sebagai seniman itu pula menyifatkan seni sememangnya untuk hiburan.
"Seni tetap seni tapi bagaimana interpretasi khalayak itu membezakan ia benar-benar bermakna atau tidak. Seni memang untuk hiburan, lukisan juga salah satu hiburan. Ia terpulang kepada pelukis dan masyarakat yang menilai seni itu. Macam Vincent Van Gogh yang melukis karya bunga matahari. Ketika hayatnya, lukisan itu hanya dihumban di bawah katil tetapi, setelah meninggal, lukisan itu berharga berjuta-juta. Nilai seni juga terletak kepada pengkarya itu sendiri. Bagi saya, lukisan saya adalah cerminan diri dan kembara yang saya lalui" jelas S. Amin yang cenderung menghalakan lukisan ke aliran surealisme namun, masih sedikit penerimaan dalam budaya tempatan.
Dalam konteks yang sama, lelaki yang bergelar sifu muzik pula berkata-kata.
"Apabila hiburan sudah jadi budaya, orang mula rasa untuk berfikir, zaman sudah maju dan tuntutan untuk menikmati seni yang bernilai tinggi mula ada. Seni yang bersifat elit memang kurang mendapat tempat, hal itu berlaku di seluruh dunia kerana karya sederhana atau pop akan mudah diterima ramai. Begitu juga dengan filem tetapi kelompok seni elit yang bercita-cita tinggi akan puas hati dengan kelompok dan karya mereka.
"Saya sendiri boleh menghargai apa sahaja bentuk seni, pengkaryaan ialah ekspresi diri. Apa-apa pun, karya bergantung rasa dan lazimnya rasa sedap itu universal. Kalau seseorang itu dididik dengan muzik klasik tentunya muzik klasik dirasakan, bagi orang lain mungkin tidak. Ia terpulang kepada pencari rasa itu sendiri," terjemah M. Nasir tentang kecenderungan seni secara umum.


Impian dalam karya
Selagi merah warna darah seni yang masih pekat mengalir dalam tubuh, setiap pengkarya tidak akan mati mencari ilham dan membuahkan karya.
M. Nasir memberitahu, dia ada menyimpan cita-cita untuk menjayakan sebuah konsert kegemilangan 100 tahun lagu-lagu Melayu.
"Sudah lama saya terdetik soal itu. Sedar atau tidak, muzik tempatan telah melahirkan banyak karya hebat. Karya hebat itu tiada pengkelasan tapi haruslah memberikan rakaman rasa dan meninggalkan momen. Kita ada lagu Melayu klasik yang dulunya ia popular. Orang selalu cakap pasal P. Ramlee tapi kita juga miliki Abdullah Chik yang lagu-lagunya telah merakamkan momen zamannya," kata pemilik ribuan lirik dan lagu yang berjaya berjaya membentuk gelombang muzik tempatan itu.
Jika M. Nasir tidak pernah hilang semangat untuk berkonsert, S. Amin pula berhasrat mahu menyempurnakan baki lukisan yang bertajuk Dunia Dalam Satu Kilometer yang dimulakan sejak tahun 2004.
"Melukis perlukan momen, kalau sampai rasa mahu melukis, saya akan melukis lagi. Untuk projek Dunia Satu Kilometer Sekarang masih ada beberapa ratus meter lagi yang belum siap. Saya kena sambung lagi pengembaraan itu," katanya yang pernah merantau sampai ke Afrika Selatan untuk kembara kanvasnya itu.
Tiba giliran Hasnul pula bercerita tentang projek terbaharunya; projek yang sekali gus membuka ruang momen fotografi ini dilestarikan.
Angin Menderu merupakan sebuah filem dokumentari muzik yang merakamkan sejarah muzik secara demografik lagu-lagu Melayu di rantau laut alam Melayu termasuk Sumatera, Riau, Singapura dan Malaysia.
"Dokumentari itu masih dalam suntingan akhir. Konsep muzik yang saya ibaratkan sebagai angin yang merantau itu membuka ruang bukan untuk bernostalgia tetapi untuk mengenali keindahan muzik dan seni kata Melayu supaya dapat dikhazanah, dilestarikan dengan tempat yang baik dalam alam Melayu serantau," beritahu Hasnol mengenai dokumentari terbitan Finas itu.

Selain M. Nasir dan S. Amin, artis lain yang terlibat termasuklah seniwati dan seniman filem Melayu era 40-an dan 50-an seperti Momo Latif, Nona Asiah, Datuk Maria Menado serta R. Ismail. Bercerita melalui irama dan lagu, rakaman santai itu menyelusuri sejarah budaya Melayu itu sendiri melalui muzik.
Mengalir tenang bicara yang diperbincangkan dalam jiwa dan rasa tiga seniman ini sekali igus mempamerkan estetika yang mereka kandung dalam nafas perjuangan seni mereka. Angin seni yang mereka bawakan jujur menderu mengelilingi baitulmal khazanah budaya tempatan.