Malaysia - Singapore - Indonesia - Brunei
for film & entertainment industry


Khamis, 11 September 2014

.. DI MANA KAN KU CARI GANTI.. SALOMA HEBAT DI TANGAN MELISSA..!

SENI, SENIMAN,  NASIB DAN TAKDIR 

Seni itu kerja Tuhan - P. Ramlee

 

Penganugerahan bakat seni membolehkan insan-insan tertentu bergelar seniman, yang akan melahirkan karya-karya seni yang menyentuh perasaan dan juga akal fikir khalayak, orang biasa dan bangsawan. Pada kebiasaannya, karya seni yang hebat lahir dari apa yang dialami oleh sang seniman. Karya-karya sebegini tidak akan lapuk ditelan masa dan zaman.

Telefilem Saloma arahan Melissa Saila adalah kisah tentang dua insan seni yang luarbiasa bakat mereka di tanahair kita, yang terus dikenang selama lebih setengah abad lamanya. Naskah Melissa Saila memaparkan kisah hidup dan mati mereka berdua dalam bidang hiburan, yang berkait rapat dengan bakat seni yang dianugerahkan kepada mereka.

Telefilem Saloma boleh dilihat dari pelbagai sudut. Jika mengambil salah satu lapisan maknanya, kita boleh mengesan bagaimana cerita Saloma membangkitkan beberapa persoalan, di antaranya: apakah karya seni menjadi cerminan hidup P. Ramlee dan Saloma (yang diperankan dengan cemerlang oleh Tony Eusoff dan Nabila Huda); atau apakah situasi dan keadaan yang dialami mereka tercermin di dalam seni masing-masing?

Lagu-lagu tertentu yang dipilih dengan teliti oleh Melissa Saila untuk menghiasi telefilemnya jelas sangat bermakna dan mempunyai kaitan dengan struktur naratif. Lirik lagu-lagu menampakkan pengalaman suka duka yang dirasai mereka berdua. Jika Saloma menjadi muse kepada P. Ramlee untuk mencipta lagu-lagunya, Saloma pula memberi nafas kepada lagu-lagu P. Ramlee dan menghidupkannya. Mereka berdua ibarat lagu dan irama yang tidak dapat dipisahkan.  



 
SALOMA MENCABAR NORIZAN (FOTO) 

Dalam telefilem Saloma, mereka berikrar dan mengikat janji – tidak ada sesiapa yang akan disayangi dalam hidup mereka melainkan mereka berdua sahaja. Dalam lagu Di Mana Kan Ku Cari Ganti, keakraban dan keserasian ini terpancar melalui liriknya:

Di mana kan ku cari ganti, Serupa dengan mu. Tak sanggup ku berpisah, Dan perhati patah, hidup gelisah.

 Di akhir cerita, watak Saloma mendendangkan lagu Di Mana Kan Ku Cari Ganti. Ia tiba-tiba rebah di atas pentas. P. Ramlee sudah tidak berada di sisi untuk menyambutnya. “Pedih rasa hati” Saloma, ditinggalkan oleh P. Ramlee, “sendirian, tiada berteman, dalam kesepian.”
 
 GENDANG PERANG SUDAH BERBUNYI (FOTO)
Telefilem Saloma berakhir dengan klip video rakaman sebenar seniwati Saloma (semasa hidup), duduk berseorangan dikerusi, bernyanyi dalam sebuah program hiburan televisyen. P. Ramlee sudah lama pergi menemui Tuhannya. Umur Saloma sudah lanjut; keletihan terukir di wajahnya; ia sukar bersenyum; penyakit kanser yang dihidapi sudah sampai ke kemuncak. Namun ia tabah, mendendangkan lagu Di Mana Kan Ku Cari Ganti dengan segala kebolehan terakhir yang ada pada dirinya, mengenang kekasihnya yang sudah pergi untuk selama-lama: “Hendak ku nangis, tidak berair mata. Hendak ku senyum, tiada siapa nak teman.”

Penghijrahan P. Ramlee dan Saloma dari Singapura ke negara sendiri sepatutnya membawa kepada kegembiraan. Namun, mereka tidak menyangka ia akan menjadi sebaliknya. Kedukaan melanda, negara sendiri tidak menerima P. Ramlee, kawan-kawan menjadi sepi. Prestasi dan populariti P. Ramlee merudum. Dia teramat sedih bila dikatakan sudah ketinggalan zaman. Maka lahirlah lagu Air Mata di Kuala Lumpur, lagu terakhir ciptaannya.

Saloma beritahu ibu angkat yang dia nak kahwin Saloma. 2 petanda buruk: Depan tandas & ibu tidak kelihatan, suara non-diegetic.

Sebenarnya, kejatuhan P. Ramlee sudah dikiaskan lebih awal melalui teknik foreshadowing oleh Melissa Saila. Ini boleh dilihat dalam adegan P. Ramlee dan Saloma berlatih menyanyikan lagu Putus Sudah Kasih Sayang di Singapura semasa P. Ramlee masih lagi suami Norizan (tetapi sudah mula bersengketa dengannya). Perpisahan mereka digambarkan dalam lirik lagu:

  Putus sudah, kasih sayang Ikatan asmara, hancur berderai-derai
  Apakah dosaku, apakah salahku Kau runtuhkan, jambatan asmara.

Lirik lagu seakan ditujukan kepada Saloma yang menjadi penyebab P. Ramlee berpisah dengan Norizan, yang“runtuhkan jambatan asmara”. Soalan yang dibangkitkan oleh Melissa Saila di sini mungkin: apakah Saloma yang sebenarnya menyumbang kepada kejatuhan P. Ramlee? Apakah sejarah hidup P. Ramlee akan berbeza jika ia terus hidup dengan Norizan?

P. Ramlee & kaum lelaki 'taken for a ride'. Menjadi mangsa wanita yang berdendam.

Dalam satu adegan di Kuala Lumpur selepas pengkebumian P. Ramlee, Saloma duduk di rumah yang digambarkan begitu sepi dan kosong. Di atas meja tersedia kopi dalam cawan oleh Saloma yang seakan menunggu kehadiran P. Ramlee untuk meminumnya. Di muka cawan tertera lukisan sebuah kipas Cina yang berfungsi sebagai affection image, penuh bermakna.

Saloma kemudian membaca rencana di dalam akhbar tentang ambisi P. Ramlee yang tidak tercapai. Saloma menangis teresak-esak - pertama kali ia berbuat sedemikian - dan bagi tempoh yang panjang. Apakah itu gambaran emosi dalaman Saloma apabila dia mulai sedar tentang tindakannya salahnya “runtuhkan jambatan asmara” P. Ramlee dengan Norizan?



 Duet pertama Saloma dengan P. Ramlee. Overdressed, artificial.

Mungkinkah lukisan kipas pada cawan membuatkannya Saloma mengimbas kembali perisitiwa ia berkonfrontasi dengan Norizan (kerana Norizan sudah menampar kakaknya, Mariani, kerana cemburu?). Saloma menangkis amaran Norizan dan dengan selamba mencabar Norizan: “You should be careful!” Saloma kemudian membuka kipas Cina yang dipegangnya sebagai tanda ia sudah bersedia untuk ‘berperang’ dengan Norizan.

Selepas kematian P. Ramlee, Saloma diberi peluang untuk kembali menyanyi di Kuala Lumpur. Tetapi kekesalannya terhadap apa yang telah berlaku kepada P. Ramlee masih menghantuinya. Di satu sesi rakaman, ia menyanyikan lagu Hilang Terang Timbul Gelap. Di antara liriknya:

 Selepas kahwin. P Ramlee pula pakai baju bergarisan lurus - sudah terperangkap. Syot dari belakang. Setting - elemen gothic - petanda buruk.
  
 Dunia terang menjadi gelita Cahaya indah, tiada bergema. Keluhan hatiku,
  membawa derita Kini kau jua, tak kunjung jelma.  

 Saloma tidak dapat meneruskan lagu. Dirinya masih berada dalam kegelapan, terkenang nasib P. Ramlee.  Saloma sebak, bergegas keluar meninggalkan studio rakaman.  Jika P. Ramlee tiada, maka tiada jugalah Saloma. Ikrar dan janji mereka dulu masih bergolak di dalam ingatan, yang bertembung dengan perasaan salah dan kekesalan.

Bagi P. Ramlee pula, takdir menentukan segala-gala dan ia rela menerimanya. Lirik di dalam lagunya, Di Mana Kan Ku Cari Ganti jelas:

 Nak berpindah ke KL. Setting, elemen gothic - petanda buruk. Foto P Ramlee - petanda buruk jika tuannya ada dalam syot.

  Kalaulah nasib, sudah tersurat Begini hebat. Apa nak buat?

 P. Ramlee seorang seniman. Dia tidak mudah kecewa. Saloma juga berpesan kepadanya agar dia tidak kecewa. Namun, di saat yang P. Ramlee amat memerlukan kehadirannya, Saloma pergi ke Bangkok kerana urusan menyanyi. Keperluan asas untuk terus hidup memisahkan mereka. P. Ramlee terus tabah tetapi dia hanya manusia biasa. Takdir tidak menyebelahinya.

Pernah dikatakan bahawa di sebalik setiap lelaki yang berjaya, akan terdapat seorang wanita (isteri) yang menyokongnya. Juga, tangan yang menghayunkan buaian akan menguasai dunia. Dan juga: “Hell hath no fury like a woman scorned or offended.”

Apakah di dalam telefilem Saloma, kesemua ini mencerminkan sifat-sifat Saloma? Tanpa Saloma, P. Ramlee akan tetap berjaya kerana dia adalah seorang pencipta. Saloma hanya menumpang, bergantung kepada lagu yang ditulis untuknya.

Di peringkat awal lagi dalam hidupnya, Saloma sudah tersilap langkah. Ibunya tidak merestui perkahwinannya dengan Tompel. Selepas bercerai dengan Tompel, Saloma menyerahkan anaknya Mali kepada orang lain untuk dibesarkan kerana benci dengan apa saja yang mengingatkannya kepada Tompel. Saloma tidak mengendahkan nasihat ibunya yang Mali itu tidak bersalah. Saloma tidak memikirkan masa depan Mali yang kemudian dilihat menjadi tidak tentu arah apabila dewasa. Sikap P. Ramlee pula tidak seperti Saloma. Hatinya lebih lembut. Bila Saloma mengkritik anak mereka Jali Boy, P. Ramlee menegurnya.


Ternyata suara Saloma merdu tetapi lain pula hatinya. Hanya kerana Norizan menampar kakaknya, ia sanggup menggoda P. Ramlee sehingga berjaya memisahkannya daripada Norizan. Satu lagi teknik foreshadowing yang digunakan Melissa Saila dapat dilihat dalam lirik lagu yang dinyanyikan P. Ramlee bersama Saloma (sebelum bercerai dengan Norizan): “Putuslah kasih, alamat nak mampus.” Walaupun nada dan pelaku P. Ramlee seakan bergurau semasa menyanyi, ternyata ia satu petanda buruk baginya.  

Duka dan lara yang dilalui P. Ramlee dan Saloma sebenarnya mencerminkan nasib ramai insan yang bergelar seniman. Penganugerahan seni menjadikan mereka insan-insan yang luar biasa. Tetapi penganugerahan itu juga turut membawa duka,  lara dan keperitan, yang harus ditangani dengan tabah, sabar dan berani. Dan yang paling penting – tidak kecewa dengan apa yang menimpa, kerana “seni itu kerja Tuhan’. Itulah sepatutnya sifat dan pegangan seorang seniman sejati. Itulah perbezaan di antara Tompel dan P. Ramlee menurut Melissa Saila.  
 

Saloma menggoda P. Ramlee (Foto 1: Saloma memakai baju bergarisan lurus - petanda buruk). Undang-undang kumpulan Panca Sitara dilanggar oleh P Ramlee sendiri.




 P. Ramlee tidak meminta harta atau kekayaan atau mahu hidup mewah. Dia hanya mahu peluang untuk berkarya. Malangnya di saat dia hampir tercapai ambisinya untuk mengarah filem warna, penentuan Tuhan mendahului segala-gala: 

  Kalaulah nasib, sudah tersurat.
  Begini hebat. Apa nak buat?


Syot akhir. Saloma bersendirian. Seorang seniman tetap hidup bersendirian dalam hidupnya.
 
Artikel ini ditulis oleh: Hassan Abdul Muthalib

5 comments :

SALAM KENAL SEMUA,SAYA PAK JOHANIS DARI MALAYSIA
CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI (ASLI) BUKAN REKAYASAH!!!

TERIMA KASIH BANYAK MBAH SERO SUDAH 4 TAHUN SAYA MENDERITA DI MALAYSIA KERJAAN SAYA HANYA CUMA BURU BANGUNAN PENDAPATAN TIDAK SEBERAPA SEDANKAN SEWAH KONTRAKAN RUMAH 500 RIBU PERBULAN TAPI SETELAH KAMI DAPAT NOMOR MBAH DI INTERNET KAMI COBA-COBA HUBUNGI LALU MINTA BANTUAN ANGKA GHOIB DAN ALHAMDULILLAH ANGKA YANG DIBERI MBAH SERO LANSUNG 6D BENAR-BENAR 100% TERBUKTI TEMBUS SEKALI LAGI TERIMA KASIH MBAH SERO RENCANA 2015 MAU PULANG KE INDO BUKA USAHA INI SEMUA BERKAT BANTUAN ANGKA GHOIB MBAH SERO BAGI ANDA YANG INGIN MERUBAH NASIB SEPERTI SAYA HUBUNGI MBAH SERO DI NOMOR {{{_082_321_062_999_}}} TERIMA KASIH..!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA..

YANG BUTUH ANGKA GHOIB

ANGKA;GHOIB: SINGAPURA..2D 3D 4D

ANGKA;GHOIB: HONGKONG..2D 3D 4D

ANGKA;GHOIB; MALAYSIA

ANGKA;GHOIB; TOTO MAKNUM..4D 5D 6D

DAN LAIN-LAINNYA

JADI SAYA MENGAJAK SELURUH TEMAN PECINTA JUDI TOGEL YANG SERING
KALAH!!!SILAHKAN HUBUNGI MBAH SERO DI NO HP
{{{_082_321_062_999_}}}
INSYA ALLAH BELIAU TIDAK SEPERTI DUKUN TOGEL PALSU.
KARNA DULUNYA SAYA SERING MENGHUBUNGI DUKUN TOGEL LAINNYA,MBAH SERO YANG ASLI…

amazing, sangat bagus, salam
karimun jawa adalah pulau yang mempunyai keindahan wisata bahari terletak di jepara yang sudah terkenal akan ukiran dan mebel atau furniture cocok untuk liburan Anda.

seorang seniman harus punya art, hebat sekali, salam sukses dari paket karimunjawa. feel free to visit karimunjawa islands. terima kasih ^_^