Malaysia - Singapore - Indonesia - Brunei
for film & entertainment industry


Khamis, 2 April 2020

NETIZEN: ARTIS & KARYAWAN SENI...



Sejak beberapa hari ni, persatuan netizen dan warga sosial media tak habis habis lagi mempersoalkan isu tentang golongan artis, seniman, karyawan dan sebagainya dengan merujuk segala mcm jenis hukum hakam yang diperdebatkan. Ada yg menulis mengikut emosi, juga memuat naik komen kerna hanya membaca satu pernyataan yang pernah dikeluarkan oleh seorang selebriti tanah air berkenaan bantuan yang diusulkan. Ada yg mengusul untuk pekerja belakang tabir, artis veteran dan sebagainya. Apa jua yang mereka usulkan, seperti kita juga warga netizen masing-masing dalam kesempitan diri antara kewangan, kehidupan dan mentaliti. 
Keadaan yang berlaku hari ini menguji kita erti dan nilai kemanusiaan sesama kita. Jangan kita menuding jari menyalahkan diri orang lain tanpa melihat apakah kita akan hidup lebih lama di atas muka bumi ini? Kita terlalu taksub dengan hal keduniaan dengan tawaran yang diberikan tanpa kita sedari bahawa kita berada di bumi yang sudah tenat. Kita mencampuri urusan orang lain tanpa kita sedari. Kita menghina, mencarci, mengutuk dan menulis keburukan org lain untuk tatapan umum, tanpa kita tahu bahawa apa yang terjadi sekarang adalah kesalahan dari tangan tangan dan mulut kita.
Beringatlah kita jua, tiada yang sempurna di atas muka bumi ini. Sepertimana Firman Allah SWT dalam Surah Al Baqarah, Ayat 268:-
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
bermaksud : - ‘“Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (bakhil); sedang Allah menjanjikan untukmu ampunan daripadaNya dan kurnia. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui.”
Wallahuallam. ✍🏼

0 comments :